Walvissen - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu Walvissen - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu

Walvissen

Door: Karine Dierickx

Blijf op de hoogte en volg Karine

22 Augustus 2009 | Ecuador, Guayaquil

Ha daar is ze weer boven water, zullen jullie zeggen! Inderdaad...
Heb wat reisverslag in te halen. Ik zal het kort en bondig houden.
In Cuenca hebben we wat rondgekuierd
We gaan iets eten en merk dat er in de soep kippenpoten liggen... jaja je moet hier alles gegeten hebben he! Sommigen knabbelen ze af, ik laat ze maar voor wat ze zijn...
Op dinsdag hebben we met een Nederlandse broer en zus Ingapirca bezocht, een Incasite, het was 2.5u heen en dan nog eens terug, weer die bochtige weg op, Darryl met ogen toe.
De gids was erg passioneel met zijn vertellingen. Het museum bevat niet zo veel. Wel erg mooi gelegen tussen de bergen.
De volgende dag heb ik Darryl achter gelaten: Hij wou de westkant niet doen, ziet thuis al genoeg strand met palmbomen. Hij heeft met veel spijt me laten gaan.
Ok. Ik dus de bus op richting terminal in Cuenca. Ticketje gekocht naar Guayaquil, miljoenenstad en een terminal om je ogen op uit te kijken, je kan er uren winkelen en er zijn meer dan 100 perrons en evenveel loketten. Supermodern dus. Ik wou dus naar de kust, naar Puerto Lopez. Aan het loket sprongen ze er bijna over om me te helpen, lol. Ik had 15 min om naar het perron te gaan, bus stond al klaar, ik had een busreis van ongeveer 4u achter de rug, nu nog eens zoveel. Gelukkig was ik vroeg vertrokken zodat ik daar kom als het net niet donker is. Rond 18u valt de avond hier wat vroeg is. Onderweg pech, platte band. Alle mannen de bus uit en helpen, zou je bij ons niet zien, alle de helft stond wel te kijken, maar toch. Zelfs uit het dorp kwamen ze te hulp. En we konder weer verder. Puerto Lopez is een klein vissersdorpje. Ik loop wat rond om een hostel te zoeken en een vriendelijke dame komt me te hulp. Blijkbaar kent hier iedereen de prijzen van de hostels dus ik vraag een zo goedkoop mogelijk. Ze begeleidt me. Het was een nieuw hostel en voor 10 dollar was ik goed gesetteld. Ik ga meteen een tocht boeken naar het eiland Isla de la plata en er wordt onderweg gestopt om walvissen gade te slaan. In een plaatselijk restaurantje eet ik vis, rijst en gebakken bananen, heel lekker. Het dorpje is heel leuk, veel toeristen, strand, palmbomen en vele bars op het strand. Kwijlen jullie al??
De volgende morgen had ik ontbijt gevraagd in het hostel, ik kreeg een gebakken ei en een soort gebakken bol van mais, kruiden en andere weet ik veel dingen... niet zo lekker. Dan naar het reisbureautje en die brengen je dan naar de boot die bijna op het strand ligt. We zijn met een 20tal. Na een half uurjte varen zien we de eerste bultruggen, je kan niet stoppen met wauw te zeggen. ONGELOOFLIJK wat een spel. Ze komen naar hier om te paren en de mannetjes doen goed hun best om de vrouwtjes te imponeren, ze maken veel sprongen. Ik heb een paar prachtige foto s kunnen maken. Bijna een uurtje worden ze gevolgd, spijtig dat het voorbij was. Daarna verder naar het eiland. Daar worden we ingedeeld in groepen en kiezen we een route. We willen veel dieren zien. Je mag ze maar naderen op 3m, het is klein Galapagos. Ze doen de moeite niet op weg te vliegen, blijven mooi poseren. We zien vele Jan van genten met prachtige blauwe poten. We kunnen heel dichtbij komen en als er een op het pad loopt moeten wij omlopen. Het is veel klimmen en dalen, heel goed voor de fysiek, maar de uitzichten zijn prachtig. Heb ook hele mooie foto s van fregatvogels. Je blijft maar foto s nemen. Op de boot krijg je fruit, drinken, en broodjes. Daarna varen we een stukje verder en kunnen we snorkelen. Ik ga de eerste in het water, moeten ze me geen 2x zeggen. We hebben talrijke mooie vissen tussen het koraal gezien en zelfs een schildpad. Dit was een supersuperdag. Moe maar voldaan keren we terug. Daarna besluiten we met een grote groep te gaan eten, eerst douchen. Toen we op de afgesproken plaats stonden zei ik langs mijn neus weg dat ik deze trip onmiddellijk weer zou doen, een Engels koppel zei dat ze juist geboekt hadden, maar allen de walvissen, niet het eiland. Ik loop direct het bureautje binnen, ik krijg zelfs een korting. Ik loop nog op wolkjes, wil het schowspel nog een keer zien. We eten samen in een Colombiaans restaurantje, ik eet een soort maiskoek met kip, lekker. Daarna zijn we nog cocktails gaan drinken onder de palmomen met onze voeten in het zand, zaaaaalig en een heel leuke groep.
Ik boek nog een nacht bij in het hostel. De volgende dag weer de boot op. Deze keer minder sprongen van de walvissen, hebben een hele grote groep gezien, deze keer heb ik veel foto s van de staarten, zoals je veel op posters ziet, machtig. Ik zou het zo weer doen. Gigantische beesten. Onderweg een motor defect, we worden midden op zee verdeeld over 5 boten die ter hulp komen, benauwelijk overstappen. De namiddag heb ik onder de palmbomen doorgebracht op het strand, bij de vissers praatje gedaan en vele foto s genomen, is enorm hard werken hier, alles wordt met de hand gelost naar vrachtwagens die op het strand staan.
De pannenkoeken met bananen zijn hier zeer lekker, koffietje erbij en we zijn weer gelukkig. Ik had een Franse en Spaanse leren kennen en we zijn s avonds met nog 2 Oostendrijkers en 2 Duitse gaan eten in plaatselijk restaurantje voor 2 dollar, kip, rijst, gebakken bananen en een frisdrank. Daarna weer naar het strand, jaja aan de cocktailbar...
Heb van een aanbidder mooie oorbellen gekregen, maakt hier juwelen.
Vanmorgen om 7u met de bus terug naar Guayaquil. Ze zeggen dat het hier gevaarlijk is, maar heb hier de hele dag gewandeld op de dijk, naar een park gegaan waar reuze iguana s zitten, vrij, is een toeristische attractie. Ik hoop dat ik straks een vliegtuigticket kan boeken naar de Galapagoseilanden. Ik logeer in een hotel midden in het stad, heel netjes. Alle weer een heel verhaal, tot op de eilanden misschien?
Dikke knuffels, tot een volgende xxxjes

  • 23 Augustus 2009 - 07:35

    Anne:

    Schitterend relaas!
    Ik zou ook wel die zeekolossen willen naderen... Indrukwekkende dingen die jij daar allemaal beleeft.
    Je verhaaltjes van eetbare caviaatjes en pootjes in de soep enzo, dat was minder mijn ding.
    Benieuwd om je oorbellekes te zien. Take care, tot je volgend verslagje, Anne

  • 24 Augustus 2009 - 13:32

    Ria:

    hallo,
    'kHeb de indruk dat je er het goed van neemt, en of je gelijk hebt!! Ik zit hier te kwijlen aan mijn computer om niet te zeggen dat ik in je plaats zou willen zijn. Tot op hedeb goed weder in belgië en dat maakt ook veel goed. Groetjes, ria

  • 24 Augustus 2009 - 18:42

    MC:

    Yupse
    Klinkt zooo mooi!! Geniet ervan!
    Wij net terug van Bad Durkheim,tussen de wijnstokken en de palmbomen!
    Teveel gegeten!!( geen pootjes!?)
    groetjes en tot mails!

  • 24 Augustus 2009 - 18:57

    Natalie:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Guayaquil

Karine

Weer een mooie reis in het vooruitzicht!

Actief sinds 18 Dec. 2008
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 155760

Voorgaande reizen:

22 December 2013 - 05 Januari 2014

Chili en Paaseiland

04 April 2013 - 11 April 2013

Londen

21 December 2012 - 06 Januari 2013

Wonderlijke India!

10 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Rondreizen in Namibïe

24 December 2011 - 08 Januari 2012

Het gastvrije Oman

13 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Sri Lanka!!

08 April 2011 - 25 April 2011

India, Kolkata

25 December 2010 - 09 Januari 2011

Jamaica: Cultuur, natuur, zon en zee!

19 December 2009 - 03 Januari 2010

Puerto Rico: Natuur en cultuur

10 Augustus 2009 - 31 Augustus 2009

Ecuador: Cultuur en natuur

20 December 2008 - 03 Januari 2009

Oeganda: Vrijwilligerswerk Fort Portal

Landen bezocht: