Over een uurtje is het hier nieuwjaar! - Reisverslag uit Şūr, Oman van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu Over een uurtje is het hier nieuwjaar! - Reisverslag uit Şūr, Oman van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu

Over een uurtje is het hier nieuwjaar!

Door: Karine Dierickx

Blijf op de hoogte en volg Karine

31 December 2011 | Oman, Şūr

Vannacht heel slecht geslapen, bijna niets eigenlijk, hevige rugpijn, voelde gisteren al dat er iets niet pluis was. Oud worden? Ingesmeerd met wat tijgerbalsem zet ik mijn tocht verder. De bus is pas om 15u, direct, 2u rijden naar Sur. Nog wat tijd over dus. Wat rondgewandeld in Ruwi, hier wonen veel Indiers, Pakistanen. Eigenlijk is Oman een mengelmoes van culturen. Je moet je hier 'deftig' kleden, staat ook in hun brochures duidelijk aangegeven, maar sari's met blote buik kan dan hier wel? Enfin, ik loop net niet gesluierd, daar moeten ze het mee doen. In de winkels veel 'made in China', meestal lelijke synthetische kledij. Het is 13u als ik besluit om iets te gaan eten. Ik zoek een restaurant waar er plaats is, het is heel druk, iedereen heeft honger. Ik loop een restaurantje binnen, yes madam? De man wijst naar een groot bord waar de menu op staat. Kip en rijst zeg ik. Ik zoek terwijl naar een tafeltje, nog geen 5 sec later komt de man met een zak af, alles was al ingepakt?? Wel wel wel, mocht ik hier dan niet tussen die mannen zitten misschien? Pfffff, ik betaal. Zoek een bankje buiten en geniet van mijn maaltijd. In de verte zie ik een man met zijn gsm foto's maken van me en wij als toeristen moeten het altijd vriendelijk vragen? Heb al een paar keer op een wandeling gehad dat ze vragen om een foto van mij, een witte huid zien ze hier graag, gisteren in de supermarkt vele potjes smeersel gezien om je huid te bleken. En wij maar potjes bruine smeer, bruinen zonder zon, bakken en braden en als dat niet genoeg is nog wat zonnebanken! Omgekeerde wereld he, iedereen wil altijd anders...
Ga nog een thee drinken, er staat 1 tafeltje buiten, er zit een man aan, ik vraag vriendelijk of het niet stoort dat ik bij hem kom zitten, ik mag maar daar eindigt het gesprek. Dan de mooie bus op naar Sur, met 4 mensen aan boord. Geen toerist te zien. Prachtige rit door de bergen! Ik maak vele foto's. Na 2u sta ik in Sur. Gisteren had ik via booking.com al een hotel geboekt voor 3 nachten. De bus stopt aan een restaurant, ik vraag naar het hotel. De man zegt dat hij over 10min een bestelling moet afleveren en wil me meenemen. Hij zet me netjes af, geeft me zijn gsmnr en zegt als er iets is moet ik hem maar bellen. Hij komt uit India, zoals zovelen hier, beter-meer werk en meer verdienen. Het is een vrij nieuw hotel en de jonge manager verwelkomt me hartelijk. Hij gaat met me mee. Het zijn hier eigenlijk een soort appartementen, een inkom en dan 3 kamers, een prachtige keuken, wasmachine, nog een toilet op de gang. Maar ze verhuren de kamers ook afzonderlijk. Ik krijg de bruidssuite?? Moet ik bellen naar mijn man dat hij ook, komt zei ik. Mijn neptrouwring die mijn collega Anke me aangeraden heeft, komt me goed van pas. Ik heb een wow kamer, leute. Kingsize bed, vraag me af waarom dat nodig is, meestal kennen ze elkaar niet, is het hun eerste nacht samen, dan kom je met een eenpersoonsbed toch toe volgens mij... niet? Of slapen ze de eerste nacht ver van elkaar? Dat zal ik hier morgen eens vragen, lol. Of nemen ze hun tweede en derde vrouw ook mee? Weet dat ook van mijn gids in Salalah dat ze hier twee en drie vrouwen hebben, is toegestaan. Hij heeft er maar 1 en drie kinderen, is genoeg zei hij. Diegene die veel vrouwen en kinderen hebben, kunnen ze niet onderhouden, kinderen gaan niet naar school en helpen thuis of gaan vroeg werken. Het hotel is niet aan het strand maar vanaf de 3e verdieping hier heb ik een prachtig zicht op de zee. Ben daarstraks nog naar de supermarkt geweest om mijn frigo wat te vullen en heb voor mijnen nieuwjaar een lekker ijsje meegebracht, hahaha. Over een half uurtje is het hier zover. Jullie moeten nog drie uur wachten. Heb gevraagd of er hier iets te doen is in het dorp, in een sjiek hotel is er een party, maar wil niet tussen die sjieke toeristen zitten. Hier liep er daarjuist een voorbij mij, zei nog geen goeiendag. Gratis internet hier in de lobby, leuk leuk. Kan ik elke avond wat schrijven. Ook eens proberen wat foto's op facebook te posten als dat lukt.
Voila, tot morgen dan maar weer zeker?
Feest ze allemaal en voorzichtig zijn he, nog een dikke nieuwjaarsknuffel en zoen, Karine xxx

  • 01 Januari 2012 - 13:11

    Patrick:

    ik geniet met volle teugen van je verslagjes, waarvoor dank.
    Een prettig 2012 en ik spring wel nog eens binnen als je terugbent. xxx

  • 01 Januari 2012 - 13:28

    Guido De Gryse:

    Happy New Year Karintje in het warme Oman. We wensen je een goede gezondheid zodat je nog heel veel reisverslagen kan maken!;-) Hier een natte,grijze nieuwjaarsdag. Aan het chillen in mijn zeteltje na een lange nacht werken met vele kleine vechtpartijen en lastige dronken snotapen. Vanavond e stukje gaan eten met mijn schatje zo hebben we ook nog iets aan onze Nieuwjaar. Vele groetjes, Guido en Ingrid xxx

  • 01 Januari 2012 - 17:37

    MC En De Rest:

    een goe, tof , zot 2012!!

  • 01 Januari 2012 - 20:31

    Isabelle:

    Enjoy the trip and a happy new year xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oman, Şūr

Karine

Weer een mooie reis in het vooruitzicht!

Actief sinds 18 Dec. 2008
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 155932

Voorgaande reizen:

22 December 2013 - 05 Januari 2014

Chili en Paaseiland

04 April 2013 - 11 April 2013

Londen

21 December 2012 - 06 Januari 2013

Wonderlijke India!

10 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Rondreizen in Namibïe

24 December 2011 - 08 Januari 2012

Het gastvrije Oman

13 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Sri Lanka!!

08 April 2011 - 25 April 2011

India, Kolkata

25 December 2010 - 09 Januari 2011

Jamaica: Cultuur, natuur, zon en zee!

19 December 2009 - 03 Januari 2010

Puerto Rico: Natuur en cultuur

10 Augustus 2009 - 31 Augustus 2009

Ecuador: Cultuur en natuur

20 December 2008 - 03 Januari 2009

Oeganda: Vrijwilligerswerk Fort Portal

Landen bezocht: