Ik ben verkocht hier... - Reisverslag uit Darjeeling, India van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu Ik ben verkocht hier... - Reisverslag uit Darjeeling, India van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu

Ik ben verkocht hier...

Door: Karine Dierickx

Blijf op de hoogte en volg Karine

19 April 2011 | India, Darjeeling

Ja ik zit nog steeds in Darjeeling...
Ik dacht hier twee dagen te blijven, ondertussen al 7 geworden!
Geen trekking voor mij in de bergen, dat kan mijn tikker niet aan denk ik (wat rustig aan met mijn nieuwe medicatie voor bloeddruk). Alhoewel ik het op dit moment al wat gewoon ben het op en af, hopelijk is mijn gewicht ook wat af ondertussen, lol.
Leuk dat iedereen zo meeleest!
En onze Oostenrijker is nog steeds ziek, heeft vandaag laten bloed trekken, is niet ingeent voor hepatitis en nu denkt de dokter dat het dat is. Morgen weet hij meer. Hij is al 8kg afgevallen, is nog een jongetje nu zo mager, weegt 54kg.
Zondag de treinrit gedaan. Super. De vervelende Brit zat er ook op. Veel last van de rook die binnenwaaide en zijn haar zat in de gel en zat er constant in te wrijven er zou zo eens wat roet moeten blijven plakken in zijn haartjes... ik snap niet dat zo iemand naar India komt.
Spijtig dat het zo mistig was. De trein stopt onderweg 10 min voor foto's te nemen en dan in Ghoom 30min om het museum te bezoeken, heel primitief, letters bv uitgesneden in isomo, maar heeft wel iets. En dan terug. Weer een ritje dat ik op mijn palmares kan zetten! Hopelijk volgen er nog veel meer...
Ik bezoek een winkel waar ze arme vrouwen aan het weven enz zetten om zo nog iets te kunnen verdienen. Ze willen graag kledij aannemen. Ik drink een theetje bij een straatventer, 5r, verwaarloosbaar weinig. Ze vinden het leuk als je hun "winkeltje' steunt, ik krijg een vriendelijk knikje. Hele dagen staan ze daar om enkele roepies te verdienen, maar ze werken tenminste.
In het hotel logeert een jonge gast uit Israel, die moeten daar drie jaar in het leger, meisjes twee jaar, verplicht, daarom willen ze erna reizen. Ik heb al wat uurtjes met hem doorgebracht, hij leeft in een kiboet.
Aan een stalletje heb ik momo gaan eten een soort gestoomde veggie ravioli. Je kan het ook met kip krijgen maar als je de vleesmarkt gezien hebt... heb je geen zin om hier vlees te eten... nog nooit zoveel vliegen bij elkaar gezien...
De safaritrip gaat niet door, te weinig interesse, iedereen doet trekkings.
Gisteren:
Verkiezingen, groot event, ze willen hier onafhankelijkheid: Ghorkaland.
Het stemmen is heel primitief, maar heeeeeeeeeeeeeel primitief. Overal tafeltjes op straat, geen stemhokjes, lol, vrouwen zetten streepjes in een boek, ik denk dat het stemmen op kleine papiertjes gebeurd. Nadien krijgen ze een kleurstof op hun vinger, die er niet meteen af te wassen is zodat ze geen tzeemaal kunnen stemmen.
Alles is bina gesloten vandaag, feestdag voor hun. Voor mij eens een luie dag, mensen spotten die mooi opgekleed zijn.
's Avonds zit ik wat bij Andreas onze Oostenrijker die goed verzorgd wordt door iedereen, ook door de eigenaars van het hotel. De eigenaar kwam me vanmorgen bij het ontbijt een snoepje brengen, you are like my daughter zei hij. Zo lief.
Iedereen die van andere delen van India komt zegt dat het hier zo anders is, de mensen zijn anders, vriendelijker. Spijtig dat ik , nog, niet kan vergelijken, maar India is zo groot en je moet ergens starten he.
De nacht was niet zo goed... weer donder en bliksem, grrrrrrrrrrr uren aan een stuk. Mijn tikker ging wel 200 denk ik. I hate it!
Vanmorgen op het dak weer een prachtig zicht op de eeuwige sneeuw.
Heb mijn treinticket gaan halen voor de terugreis vrijdag, je reserveert dit best op voorhand. Daarna heb ik de ervaring van mijn leven gehad...
Ik ben naar Hayden Hall twee zakken met kledij gaan wegdoen. Ik moest direct mee naar boven naar een office. Daar werd ik vriendelijk onthaald.
Ik vroeg of ik eens hun activiteiten kon bekijken. En toen ik zei dat ik huishoudkunde gaf gingen al de deuren open voor mij!!!!!!!!!!!!!!
Het is een NGO. Ze zorgen voor de laagste kasten, mensen die in totale armoede leven. Ze leren ze weven en zo verdienen ze iets. Het wordt dan verkocht in de winkel beneden. Daarna ging ik naar een ander gebouw, daar zaten kleine hummeltjes van vrouwen die het huishouden gaan doen bij de rijkere, maar hun kinderen nergens kwijt kunnen, ik was hier direct verkocht. Zo een ontvangst!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ze moesten mij in het engels begroeten en ik mocht zoveel foto s nemen als ik wou. Daarna mocht ik mee, het was etenstijd, handjes wassen, bidden en allemaal op een matje om te eten. En smikkelen dat die konden. Daarna op het potje, handjes en mondje wassen en naar de slaapruimte, meisjes naast elkaar en jongetjes aan de andere kant. Daarna mocht ik mee naar de baby s. Smelt smelt smelt. Die lagen onder denkens te slapen, de dekens werden er voor mij afgehaald, zoooooooooooooo schattig.
Er wordt ook voor mishandelde vrouwen gezorgd, bejaarden, vrouwen die zwanger zijn van hun zoveelste kind en zwak zijn. Vrouwen mogen hier niets, geboortebeperking?? Dat doen ze alleen voor bij andere mannen te kunnen gaan zeggen de mannen, dus dat mogen ze niet. Er was een zwaar mishandelde vrouw aanwezig. Er is ook een klasje waar na schooltijd de kinderen komen hun huiswerk maken. Thuis kunnen ze dat niet, ze hebben niet eens een rustige ruimte. Vaak maar 1 kamer waar iedereen in slaapt, eet, wast, leeft. Ze hebben een naaiatelier waar iedereen tegen een zeer kleine prijs kan komen leren kledij maken. Leuke juf. De jongens mogen eerst naar school, meisjes moeten het huishouden doen, er is geen geld om hen te laten studeren. We kennen die historie, niet?
O ja wat hebben wij het goed... en nog klagen dat we doen...
Ik heb genoten van dit bezoek!!
Er kwam steeds 1 meisje rond mijn benen hangen. En mooie foto's dat ik heb!!!!!!!!!!!!!!
Ik ga ze ook allemaal opsturen naar hier.
En daarna heb ik de winkel een beetje leeg gekocht. Mijn rugzak is nu toch bijna. Ik breng alles mee naar school, wie wil is vrij om iets te kopen, de prijzen zijn tss 2 en 4 euro, geen geld. De rest geraak ik mss aan de lln wel kwijt. En als ik te kort heb? Dan willen ze het me opsturen!
Ooit wil ik dit werk ook doen!
Daarna heb ik eindelijk mijn permit voor Sikkim kunnen bemachtigen.
Morgen reis ik verder.
Heb nog lekker gaan eten aan de stalletjes.
En nu ga ik zalig nog eens naar mijn foto's kijken en dromen...
Tot een volgende, lang leesgenot, dikke zoenen vanuit het hartelijke Darjeeling xxx

  • 19 April 2011 - 16:27

    Chris Duerinck:

    Jij maakt toch wat mee hé. Spijtig dat het daar zo warm is anders wil ik wel mee met je. Kunnen we ons eigen schooltje oprichten ;-)
    Dikke knuffel en tot binnenkort,
    Chris

  • 19 April 2011 - 17:41

    Marja:

    Wat spannend weer. Leuk, om zo met je neus in de boter te vallen. Dit werk zou mij ook enorm aanspreken. Vooral die kindjes, smelt smelt..
    Na je vakantie, zou k wel eens je foto's willen zien. We moeten toch maar eens afspreken in Amsterdam, of zo.
    let op je bloeddruk en take care.

    Liefs Marja xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karine

Weer een mooie reis in het vooruitzicht!

Actief sinds 18 Dec. 2008
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 155783

Voorgaande reizen:

22 December 2013 - 05 Januari 2014

Chili en Paaseiland

04 April 2013 - 11 April 2013

Londen

21 December 2012 - 06 Januari 2013

Wonderlijke India!

10 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Rondreizen in Namibïe

24 December 2011 - 08 Januari 2012

Het gastvrije Oman

13 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Sri Lanka!!

08 April 2011 - 25 April 2011

India, Kolkata

25 December 2010 - 09 Januari 2011

Jamaica: Cultuur, natuur, zon en zee!

19 December 2009 - 03 Januari 2010

Puerto Rico: Natuur en cultuur

10 Augustus 2009 - 31 Augustus 2009

Ecuador: Cultuur en natuur

20 December 2008 - 03 Januari 2009

Oeganda: Vrijwilligerswerk Fort Portal

Landen bezocht: