Puerto Montt naar Chiloë - Reisverslag uit Chiloe, Chili van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu Puerto Montt naar Chiloë - Reisverslag uit Chiloe, Chili van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu

Puerto Montt naar Chiloë

Door: Karine

Blijf op de hoogte en volg Karine

29 December 2013 | Chili, Chiloe

Jurgen staat om 6u al gepakt klaar om te vertrekken naar Ensenada. Hij gaat vulkanen beklimmen. Ik trek mijn deken over mijn hoofd en geniet nog van mijn bedje. Om 9u kan ik ontbijten (de bakkers gaan maar laat open, madam des huizes is achter broodjes). Ze zit bij me aan tafel, verse echte pistoletjes, met goeie confituur zegt ze, komt uit plastieken zakjes. Enfin, ik laat het me smaken. Haar woonkamer is pover, niet netjes. Katten en honden liggen overal, salon doodversleten, in een hoek een verdwaalde kerstboom... Haar man werkt niet, die moet helpen met de kleinste van 5j naar school te brengen. Ze heeft 3 kamers die ze verhuurt. Om 10u stap ik door naar de busterminal. Boek een ticket bij Cruz del Sur, 4 u rijden, tot Castro op het eiland Chiloë. Eventjes een overzet op, er is zelfs Wifi aan boord en mijn minitablet doet het! Pelikanen vliegen mee, mooi om zien. We rijden via Ancud. Om 14.30u kom ik aan in mijn hostel, na weer wat zoekwerk, was weer een zijstraat van een hoofdstraat, die liep over in trappen naar beneden, niemand kent hier ook die namen van die hostels, er zijn er zoveel. Ik mocht gewoon een kamer kiezen van de vele! Niemand aanwezig, geweldig. Ik heb de laatste gekozen, op de hoek met de meeste ramen, zicht op meer! De kamers zijn supermooi (EL Molo), allemaal met mooie lakens, elke in ander kleurtje. Badkamers op de gang, kraaknet. Ze leggen me uit hoe de boilers werken, is gelijk bij ons, gas zelf aan en uitzetten.
Daarna een wandeling, langs de palafito's, zijn paalwoningen. Spijtig dat er geen vrij was om te logeren. Castro is een leuk, gezellig stadje! Gemoedelijke sfeer. In de baai liggen vele zakken wier, agra agra, te wachten op verscheping naar Japan, die kopen deze allemaal op. Op de Plaza ga ik een restaurantje binnen, met leuk interieur, een meisje komt me vriendelijk gedag zeggen en zegt wat vandaag de pot schaft: ik eet zalm uit het meer, aardappelen van het eiland met een romige chilisaus. OOO dat smaakt zo, ik eet mijn hele bord leeg. Daarna nog een grote koffie met melk, heel mooi gepresenteerd ook. Een heel leuk en lekker einde van mijn dagje.
Chiloë staat bekend om zijn houten kerken. Deze van Castro is geel-paars geschilderd!! Vanbinnen is alles uit hout.
Nog eventjes een supermarkt binnen wandelen.
Mijn bed is heerlijk, ik zet de TV eens aan, Titanic gedubt in 't Spaans, ik hou het niet lang vol, al vlug ga in naar dromenland...

xxxjes