Van Chiloé naar Pucon - Reisverslag uit Pucón, Chili van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu Van Chiloé naar Pucon - Reisverslag uit Pucón, Chili van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu

Van Chiloé naar Pucon

Door: Karine

Blijf op de hoogte en volg Karine

31 December 2013 | Chili, Pucón

De wekdienst stipt om 8u, heerlijk ontbijt, 8.20u naar de bus. Moet vlug gaan deze ochtend. 8.50u de bus op naar Puerto Montt. Alles gaat vlotjes, zeer rustig op de bus, even dagboek bijgewerkt. Op de overzet kan ik weer eventjes chatten met Jurgen, die kan maar vanavond vertrekken. De rit gaat zeer vlot en 3u later sta ik in de terminal. Vele bankautomaten die Visa aanvaarden, Maestro blijkt een probleem voor ons. Yes, moneda! Er rijdt maar 1 maatschappij rechtstreeks naar Pucon en bij wonder vertrekt er over een half uurtje één, 5 uur rijden. In de grote terminal zijn er beneden wc's, gaat vlot, muntje kopen, aanschuiven, langs automaat en binnen. Je kan hier ook douchen, zelfde systeem. Ik koop een donut voor onderweg njamjnam. De bus is netjes, zachte zetels, er komt iemand met een spuitbus rond, alles ruikt naar vanille, wij ook denk ik... Je kan je zitje bij aanschaf van het ticket kiezen, zit aan het raam. Toilet op de bus. Rechtover de terminal is een Umarc (supermarkt), mensen komen met hun winkelkar tot aan de bus gereden, de winkels hebben goed te doen met de aanloop naar het nieuwjaar!
Onderweg veel bos aangeplant, eucalyptus, ze gebruiken hier ook veel hout voor hun huizen, verwarming. Huizen bestaan uit een houten geraamte, osb platen ertegen, enkel glas, geen islolatie, planchetten of shingles, golfplaten dak, klaar. En maar stoken!
Aangekomen aan de terminal van Pucon. Wat vragen en zoeken, wat vragen en zoeken... ze sturen me alle kanten op om ons hostel te vinden!! Tot een lief klein meisje me vraagt waar ik moet zijn en toont me de weg! Raar systeem met al die nrs hier, het gaat van 1 tot oneindig, pare nrs in een straat, onpare in een andere! Je moet het maar weten??
Eindelijk om 19u in mijn kamer, supervriendelijke eigenaars, we werden onmiddellijk uitgenodigd voor het avondeten, nieuwjaarsavond met de familie!! We zijn ook hier de enige gasten.
Het giet water, met bakken! Vanuit de kamer zie ik de mannen de bbq voorbereiden, eerst moet er een dak boven, want met die regen lukt het anders niet, ze drinken rustig biertjes en het vuur knetterd.
Ik ga naar de terminal, Jurgen halen want die gaat het ook niet vinden, zeker niet in het donker nu en met dat rotweer en geen mens op straat want iedereen is aan de feestdis. De bus is laat en het is barkoud. Aan een stalletje in het station drink ik een Milo (chocomelk). Plots een prachtige regenboog, spijtig dat ik mijn fototoestel niet mee heb.
De bus is er, toch nog wat moeten zoeken in het donker. Jurgen had niet veel zin om mee te eten, hij was moe. Maar we zijn dan toch gegaan, onze "beste" kleren aangedaan, maakt niet uit hier, is geen gedoe zoals bij ons, mijn beste teenslippers aan en we waren en klaar voor, lol!
We moesten aan het hoofd van de tafel zitten. Het lam werd door de trotse mannen op grote metalen spiesen naar binnen gebracht, in stukken gesneden en op onze borden gelegd. Met salades, aardappen en wijn. Smaakte heerlijk! Er werd veel getaterd. Daarna kwamen de zelfgemaakte drankjes uit de koelkast. pisco sour, ooo lekker, op basis van limoensap mmm maar straf, eentje was wel genoeg amai. Daarna kwam een soort baileys aan de beurt, niet meer voor mij, maar Jurgen liet het hem allemaal smaken!
Iedereen was eenvoudig gekleed, geen tralala, alleen de madam des huizes was feestelijk. Deze mensen genieten nog met het kleine dat ze hebben. Ze wonen ook allemaal bij elkaar, opa, pa, zoon. OOO daarna werden er nog meer flessen boven gehaald! Een deel ging naar het strand voor het vuurwerk, wij naar het terras. De kinderen hebben ook een soort kartonnen buizen die ze kunnen laten ploffen, komen slingers en papiertjes uit, vinden ze de max, ook de volwassenen! Jurgen haalt zijn pralines boven. Pepe neemt er één, met papiertje, ooo voor ik het kon zeggen dat hij dat er moest afdoen had hij erin gebeten! En maar knabbelen met de paar tanden dat hij nog had ochere! Maar ooo zoooo grappig! En dat duurde! Dan had hij het gezien. De pralines waren vlug op en werden gesmaakt. Er was een vuurwerk van 15 min, ze genoten, was wel mooi! Op het strand komen er zo een 4000 mensen samen. het lijkt alsof ze er een heel jaar naar uitkijken! Er werd veel gedronken en ik had het gehad voor vandaag, ging naar mijn bedje 2014 in!
Jurgen kon plots Spaans brabbelen, lol, die bleef achter... :-)

xxxjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karine

Weer een mooie reis in het vooruitzicht!

Actief sinds 18 Dec. 2008
Verslag gelezen: 2623
Totaal aantal bezoekers 155747

Voorgaande reizen:

22 December 2013 - 05 Januari 2014

Chili en Paaseiland

04 April 2013 - 11 April 2013

Londen

21 December 2012 - 06 Januari 2013

Wonderlijke India!

10 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Rondreizen in Namibïe

24 December 2011 - 08 Januari 2012

Het gastvrije Oman

13 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Sri Lanka!!

08 April 2011 - 25 April 2011

India, Kolkata

25 December 2010 - 09 Januari 2011

Jamaica: Cultuur, natuur, zon en zee!

19 December 2009 - 03 Januari 2010

Puerto Rico: Natuur en cultuur

10 Augustus 2009 - 31 Augustus 2009

Ecuador: Cultuur en natuur

20 December 2008 - 03 Januari 2009

Oeganda: Vrijwilligerswerk Fort Portal

Landen bezocht: