Chiloe - Reisverslag uit Chiloe, Chili van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu Chiloe - Reisverslag uit Chiloe, Chili van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu

Chiloe

Door: Karine

Blijf op de hoogte en volg Karine

30 December 2013 | Chili, Chiloe

Hey lezertjes,

jaja ik weet het, wanneer schrijf ik verder?? Nu dus. Meer dan een maand na datum maar beter laat dan nooit zeker?
En om op een vraag te antwoorden: Jurgen is niet mijn vriend, een ex-collega die ook graag eens een stap in de wereld wou zetten.

Om 8u wordt er op de deur geklopt, ontbijt staat klaar! Met wekdienst dus. In de eetzaal staat er 1 tafeltje gedekt, ik ben hier nog steeds alleen, er zijn nochtans vele kamers. Alles is aanwezig, ik word verwend, zelfs yoghurt mmm, dit alles met een stralende zon, zalig! De wolken komen wel al opzetten.
Regen wisselt snel af met stralende zon en weer regen.
Ik ga naar het postkantoor op de plaza achter postzegels voor onze postkaarten. Een hele bedoening blijkt achteraf. Ten eerste lang aanschuiven, er moeten 4 zegels op die kaarten en die kunnen er niet op wegens te groot, dan maar in een boekenwinkel achter enveloppen, terug naar de post, lang aanschuiven, zegels kopen, plakken, adressen herschrijven, nog eens in de rij, goedgekeurd, oef, na meer dan een uur kunnen ze in de bus...
Ik loop nog eens langs de artisanale markt, er wordt hier veel gebreid met de mooiste kleuren van wol. Ook kan je er iets eten en drinken.
In het toeristenbureau spreken ze geen woord Engels! Dan maar in 't Spaans. Er zijn nog 3 bureautjes in het stadje die toers organiseren, ik loop er langs, maar vandaag geen meer.Had graag een toer over het eiland gedaan om de houten kerken te bezoeken, of iets dergelijks. Dan maar naar het busstation, kaartje gekocht naar het nationaal park, ik had nog 1 min om me naar de bus te haasten, nipt! De rit duurde 1,5u. Onderweg werden er nog veel mensen opgepikt met pak en zak, balen met groenten, granen, grote dozen, alles mee, de chauffeur stapte steeds uit om te helpen.
Aangekomen aan het nationaal park van Chiloé! De geuren verwelkomen je! Aan de ingang een vriendelijke man, je krijgt een plannetje, uitleg, er zijn vier routes. Ik denk niet ze alle vier te kunnen doen, dus maak een keuze. El Tepual, in een bos, het ruikt zo machtig, nog nooit meegemaakt, dit zal me lang bijblijven, spijtig dat je die geur niet in een potje kan steken om af en toe eens aan te snuffelen! De geur komt mede van een soort gele lupinestruiken, gewoon de max. Overal goede wandelpaden in hout, soms met een net over, om niet uit te glijden want het is hier zeer vochtig, ook vele varens, prachtige mossen in alle kleuren, overal bordjes Spaans/Engels met uitleg over de flora.
Sendero Lahuan loop ik op en af, een ander soort bos hier, over zachte paadjes.
Daarna eet ik een sandwish met kaas-avocado-tomaat, een pot verse koffie enzelfgebakken brood in de taverne op het domein, er is ook een camping en je kan er ook een chalet huren. Ik kan er weer tegen.
Nog wat tijd en besluit nog een tochtje te doen, de andere kant van het park. Route playa cucon. Koeien langs het pad, moet ze bijna uit de weg duwen, grappig. Eerst naar de uitkijktoren en heb daarna nog tijd om het strand en de Stille Oceaan te bewonderen. Mistig, veel schelpen hier, witte. Koeien grazen langs het strand. Om 18u ben ik terug en drink nog iets in de mooie taverne aan de bushalte. De bus stopt aan de overkant, we mogen er al op maar hij rijdt nog eventjes door tot een volgend dropje, draait daar terug. En dan begint de tocht, gelijk een formule 1 piloot, zo erg dat ik er misselijk van wordt, mijn hoofd draait gelijk een tol. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, heb nochtans al dergelijke ritten meegemaakt elders! Hoofdpijn en stress :-(
Heb daarna nog een uurtje moeten wandelen om te bekomen!
Alle bankautomaten zijn leeg, vanmorgen stonden er hele lange, maar dan ook lange rijen aan te schuiven!
Niet erg, mijn busticket voor morgen heb ik al, heb nog beetje geld over, zal morgen wel een bankautomaat vinden.
Mijn haar nog wat roze bijkleuren want zie er ondertussen al niet meer uit, lol. Rugzak inpakken. Ik kan nog wat chatten met Jurgen, morgen proberen in Pucon te geraken, moet lukken? Licht uit.

xxxjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karine

Weer een mooie reis in het vooruitzicht!

Actief sinds 18 Dec. 2008
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 155772

Voorgaande reizen:

22 December 2013 - 05 Januari 2014

Chili en Paaseiland

04 April 2013 - 11 April 2013

Londen

21 December 2012 - 06 Januari 2013

Wonderlijke India!

10 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Rondreizen in Namibïe

24 December 2011 - 08 Januari 2012

Het gastvrije Oman

13 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Sri Lanka!!

08 April 2011 - 25 April 2011

India, Kolkata

25 December 2010 - 09 Januari 2011

Jamaica: Cultuur, natuur, zon en zee!

19 December 2009 - 03 Januari 2010

Puerto Rico: Natuur en cultuur

10 Augustus 2009 - 31 Augustus 2009

Ecuador: Cultuur en natuur

20 December 2008 - 03 Januari 2009

Oeganda: Vrijwilligerswerk Fort Portal

Landen bezocht: