Laatste dag in Fort Portal - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu Laatste dag in Fort Portal - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Karine Dierickx - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Fort Portal

Door: Karine Dierickx

Blijf op de hoogte en volg Karine

31 December 2008 | Oeganda, Fort Portal

Hey iedereen, spijtig genoeg mijn laatste dag hier.
Morgenvroeg ga ik met de bus naar Kampala, de hoofdstad (5u bus)en dan probeer ik nog een minibus (1u)te nemen naar Entebbe, waar ik overnacht. Het wordt een lange tocht. Maar ik probeer zo dicht mogelijk bij de luchthaven te overnachten omdat mijn vlucht om 10u is, zie dat ik er niet geraak... op zich geen probleem, dan blijf ik hier maar.
Grote problemen hier! Mensen schuiven uren en uren aan voor diesel, er is er geen, als er een truck aankomt met diesel dan is hier niet meer mogelijk om de straat over te steken, alles staat geblokkeerd! Stel je dat bij ons eens voor?? Hier wordt er veel vervoerd met boda-boda's (brommertjes) dus het staat hier vol brommers, minibusjes, auto's, mensen met flessen en kannen. En ruzie maken dat ze doen, wie was er nu eerst?? Een belachelijk zicht, ze kunnen minuten pallaberen wie er nu eerst was, er konden er al 10 bediend zijn op die tijd.
Gisteren zijn we weer op route geweest. Alles checken in het weeshuis wat er moet gerepareerd worden enz, had ik gereedschap dan deed ik het zelf! Ik kan ook een wc-rol ophangen e.d. We zijn naar de markt gegaan en hebben voor elk kind een plastieken teil gekocht, zetten daar hun naam op en dat is voor hun propere was in te leggen. Welke kledij hebben ze? 1 paar teenslippers (al of niet versleten), 2 onderbroeken, 1 t-shirt, 1 broek of rokje en 1 schooluniform met schoenen erbij. De schoenen zijn geschonken door een Ierse vereniging. Kijk maar eens in onze kleerkast en vergelijk maar eens! Ik schaam me dood. Ik ga hier alles achterlaten dat ik nog heb, ik zal in Brussel aankomen met alleen de kledij die ik aan heb. Zelfs mijn schoenen geef ik aan Carol voor de kinderen. Heb ook een bedrag van mijn rekening gaan halen en straks geef ik het aan Carol. Mijn lieve collega Eveline haar bijdrage is er ook bij, dank je nogmaals.
Hier sta je met beide voetjes op de grond, de mensen moeten hier hard knokken voor het beetje dat ze verdienen. Heb ergens gaan eten, lokale voeding, en de meisjes verdienen daar voor van 't s morgens tot 's avonds laat opdienen 1000 Ugandese shilling, is een halve euro! Daar kunnen ze nog geen brood voor kopen of een halve kilo rijst. Wie een stukje land heeft, is hier rijk, kan zelf wat groenten kweken en wat kippen houden.
Het spijt me dat ik hier zo een korte tijd kunnen blijven heb, maar maandag lonkt het werk weer.
En ja, ik kon het mij dus weer niet laten, heb weer mooie vlechtjes, een beetje anders dan anders, jullie zullen het wel zien. Het was alsof ik geen haar meer had, lol, dus daar moest weer verandering in komen. De meisjes die het gedaan hebben moesten hard lachen toen ik zei dat ik nu weer haar had. Nog een bruine huid mankeer ik nog...
Hier heeft het gisteren eventjes geregend. De dagbewaker zei dat het een aardbeving was, het was gewoon de donder. Ze zijn hier heel bijgelovig ook.
Alle, de volgende mail zal vanuit het koude Belgie zijn...
Vanavond zal het hier een eenvoudinge nieuwjaarsavond zijn, we zijn overal op fancy feestjes van de blanken uitgenodigd, maar we wensen het in soberheid te vieren. Ik ben ook niet naar hier gekomen om te feesten.

Aan iedereen een warme, gezonde nieuwjaar, met een brede Oegandese smile, have fun, tot mails en ziens, knuffels xxx

  • 31 December 2008 - 18:33

    Anne (lok. 201):

    Da

  • 31 December 2008 - 18:51

    Anne (lok. 201):

    Dag Karintje

    Oef, eindelijk een nieuw verslagje. Even een nieuwjaarswens nu...
    Het zal sowieso een jaarwissel worden om nooit te vergeten voor jou. En ik lees dat je hart zich al ankerde, ginds, in die zee van lieve mensen. Het zal vast ook op emotioneel vlak moeilijk worden voor jou morgen. Je moet ons echter terug komen, ook wij hebben je nodig. Voor het nieuw jaar wens ik je alvast te blijven cirkelen in liefde en licht. Namasté...

    Keer ons veilig weer, tot binnenkort. Anne

  • 02 Januari 2009 - 13:04

    Marja:

    Hi \liefje.. Heerlijk die reisverhalen en wat doe je daar veel goeds.. \ik zou ook mijn hele hebbe en houden, weggeven..Een dikke knuffel voor het nieuwe jaar.. Liefs marja,rob en armandoxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Fort Portal

Karine

Weer een mooie reis in het vooruitzicht!

Actief sinds 18 Dec. 2008
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 155705

Voorgaande reizen:

22 December 2013 - 05 Januari 2014

Chili en Paaseiland

04 April 2013 - 11 April 2013

Londen

21 December 2012 - 06 Januari 2013

Wonderlijke India!

10 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Rondreizen in Namibïe

24 December 2011 - 08 Januari 2012

Het gastvrije Oman

13 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Sri Lanka!!

08 April 2011 - 25 April 2011

India, Kolkata

25 December 2010 - 09 Januari 2011

Jamaica: Cultuur, natuur, zon en zee!

19 December 2009 - 03 Januari 2010

Puerto Rico: Natuur en cultuur

10 Augustus 2009 - 31 Augustus 2009

Ecuador: Cultuur en natuur

20 December 2008 - 03 Januari 2009

Oeganda: Vrijwilligerswerk Fort Portal

Landen bezocht: